En af de sidste dage i Nov. ankom tegningerne til min Njord, næste byggeprojekt på

programmet.Epoxy samt væv blev hentet i Sverige i forbindelse med en ferie ved Immeln,

 så nu er det bare om at komme i gang.

 

 

 

  02-12-08

 

 

 

 

Jeg må erkende at julemåneden har mange andre gøremål end lige det at bygge kajak, men i dag har jeg fået tegnet spanterne op.

På min Isfjord tog jeg en gang bagepapir, foldede det en gang og tegnede den ene side op efter den medsendte tegning, for til sidst at klippe den ud - folde den ud og så med spray lim, lime dem på en spånplade.

Denne gang fik jeg kopieret 12  A3 sider fra hver side af tegningen. 1 til 6 og 12 sider fra 7 til 12. Derefter  tapede jeg siderne sammen, den ene side bliver så med bunden op.

Derefter kom tegningerne op på sofabordet som er monteret med en glasplade. En lampe nedenunder, og så var det hurtigt tegnet op og klippet ud. 

 

 

  06.12.08

 

 
 
  08-12-18
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  02-12-08

Turen til Gjordslev savværk forløb som jeg havde håbet på. Det var masser af grand over 6 m, så det var bare om at vælge det ud som jeg skulle bruge.

Jeg kom hjem med 3 planker samt et stort stykke egetræ som jeg ikke er helt klar over om jeg får brug for, men rart at have. En længde Tuja blev det også til. Det virkede ret, men jeg er ikke klar over hvor godt det er til at bygge med, det håber jeg der er andre der vil fortælle mig lidt om en dag? Du kan jo prøve om du også kan finde lidt træ her.

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   23-12-08

I dag fik jeg lige et par timer hvor jeg fik sat  spanterne på plads og rettet dem op ved hjælp af en billig krydsmåler. Jeg sætter dem fast med en 6 mm bolt i midten. Efter opretningen sætter jeg endnu en bolt i bunden for at låse dem fast. En af de tanker jeg får når de skal sættes op er hvad er den bedste længde at vælge på kajakken? Skal den være 3 gange ens højde eller???? Jeg valgte de 559 cm så må det være det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  04-01-09

                                                                            

Nytåret er vel overstået og jeg kan mærke at det kribler i fingerne for at komme i gang.

Jeg havde to sammenlimede brædder liggende i garagen, som skulle bruges til et par pagajer. Da jeg må vente en uges tid med at komme i gang med listerne, så er det lige tiden til at få øvet sig lidt i at påbegyndt dette lille projekt.

Jeg har lånt en pagaj i klubben, både for at øve mig i at bruge den , men også for lige at have lidt at se efter.

Igen må jeg lige ind for at tjekke div. hjemmesider Bjørn Thomassons beskrivelse, samt Anders Johnsons hjemmeside hvor der også er en god beskrivelse af både hvordan du bruger den og hvordan du laver den. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  14-01-09

I søndag var jeg ude og prøve min nye pagaj. Mærkelig fornemmelse, det var lige som at få en forlænget tændstik mellem hænderne, jeg kan godt fornemme at jeg har lidt at øve mig i.

Dagen i dag er brugt på at få høvlet de gran brædder som jeg havde købt i Gjordslev ned på 21 mm.                                                  Efterfølgende var det bare om at komme i gang med udsavningen. Min lille Skill rundsav kunne nu godt være lidt bedre, selvom jeg sidste år havde købt en ny klinge med flere tænder, måske skulle jeg benytte mig af udsalget og få købt en større sav.

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  15-01-09

Jeg fik købt mig en ny billig rundsav til 250 kr. men da jeg fik prøvet den fortrød jeg at jeg havde været så nærig. Den kunne ikke holde omdr. samtidig med at jeg kunne se gnisterne fra kullene igennem plastikken. Jeg var heldig at få den byttet med en der var 4 gange så dyr, men også meget bedre.

Grantræet flosser meget mere end jeg er vant til, men listerne er ca.5,2 mm så der er lidt at pudse af.

Jeg fik også savet lidt fyrretræ ud for at sammenligne og det flossede ikke ret meget. Fyrretræet vejer 67 g/m, hvor en tilsvarende liste i gran vejer 45 g. ikke så tosset at vælge gran, men en cedertræ liste vejer kun 32, der er lidt at tænke over?

Ud over det har jeg nok kvajet mig lidt da jeg valgte planker, næste gang vil jeg nok se mig lidt bedre for ang. lidt færre knaster i træet så der kan blive lidt flere lister i hele længder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  16-01-09

Dagen er gået med at få fræset lister, måske udnødvendig men så for øvelsens skyld. Denne gang lykkedes det at stoppe listerne ind i den rigtige retning uden at træet blev revet op. De fræsestål jeg bruger kommer fra Trend i England og er ikke mere end 19 mm. i diameter, måske er det med til at træet lettere bliver revet op? Det gode ved det er at en mindre overfræser lettere kan trække det. Der findes stål med en støre dia. fra USA som muligvis er nemmere at få en pæn overflade med, men de kræver en overfræser der kan trække dem, prøv at se på http://www.newfound.com/.

Efter at have undersøgt hvorfor gran flosser så meget, så vidste jeg det jo egentlig godt. En god sav alene, monteret med en billig klinge giver ikke det bedste resultat, så flere tænder på klingen skulle blive bedre.

Nu ligger der en masse lister og venter på at blive monteret og det glæder jeg mig til. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  25-01-09

                                                        

Efter en tid med rigeligt at gøre på det hjemlige plan, kom der lige et par dage hvor der blev sat et par lister på, det var helt rart at komme i gang igen. Jeg har lige set et billed af en båd der var malet, men hvor de første lister der blev monteret var lavet med de samme lister som dækket, så hvor for ikke? to cedertræ lister og så gran for resten.

Denne gang er jeg mere omhyggelig med ar trykke listerne godt sammen imellem spanterne og så fiksere dem med en gang malertape.

Inden de bliver sat på for de lige en stribe snedkerlim (til Udendørs brug), fingrene bliver lidt stive sidst på dagen, men efter en gang sæbe, en grydesvamp og lidt knofedt så bliver de rettet ud igen. Jeg har endnu ikke vænnet mig til at have handsker på hele tiden

Hæfteklemmer til fastgørelse bliver der heller ikke sparet på, da de alligevel ikke er synlige når båden er malet.

jeg er nu kommet op til rundingerne og bliver lidt i tvivl om jeg skal halvere bredden på listerne, men vælger at bruge listerne som de er (19 mm)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  28-01-09

Så kom jeg dertil hvor listerne falder sammen og stævnen og hvor jeg skulle finde ud af hvordan jeg skulle passe resten af listerne til. Det blev til at jeg lagde en midterliste på i bunden og tilpassede listerne så de spidsede fra spante 2 og ud til hakket i stævnlisten, listen er uden udfræsning da jeg alligevel tilpasser dem med en sav.

De sidste liste er der ikke så meget at spekulere over, det er ren tilpasning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  29-01-09

 

 Ved de sidste lister i bunden er der en del tilpasning til midterlisten. Jeg mærker listerne op efter øjemål, hvorefter de bliver savet til med min Finn multimaskine der både kan slibe og save. En gang jeg var på besøg i XL byggemarked, blev jeg overbevist om at det var en maskine som jeg helt sikkert ikke kunne undvære.  Med en tynd rund klinge saver den igennem det meste. Når listerne er groft savet ud, lader jeg klingen løbe ned langs midterlisten indtil listen passer. For mig virker det godt, hvordan andre gør, er jeg lidt nysgerrig efter at finde ud af. Nu er bunden færdig og alle hæfteklemmer er trukket ud, nu mangler bare listerne for og agter. Jeg nåede også at komme ud til en god ven og var heldig at redde mig et par asketræ lister som er stukkede. Når træet under højt tryk bliver presset sammen i enderne bliver strukturen ødelagt, hvorved træet bliver bøjeligt. I morgen må jeg se hvordan jeg får sat dem på plads. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  31-01-09

 

 De sidste par dage er gået med at pudse båden og få asketræ listerne monteret. Selv om listerne var meget bøjelige kneb det lidt i hælen, jeg måtte lige hælde kogene vand på dem først. Listerne er sat fast med PU lim og skruer, skruerne bliver afmonteret når limen er hærdet og hullerne lukket med træ stifter. Jeg kan godt se at der bliver noget at slibe til, men det går nok. Jeg må nok lige tilføje at lister der er stukkede, ikke er noget man kan gå ned i XL og købe, så der ikke er nogen der render forgæves.

 

 

 

  01-02-09

Så er båden næsten pudset færdig til første lag epoxy. Værkstedet ligner noget som man helst ikke taler om, næste investering må blive noget udsugning. Alt hvad der kan bruges til at pudse med har været i brug. Vinkelsliberen med en grov skive monteret er helt god til at slibe listerne til med, båndpudseren til det grove på skroget samt rystepudseren til at gå det meste af skroget efter med, det sidste bliver taget med et pudsebræt.

Alt i alt, et hyggeligt svinearbejde hvor det er spændende at se hvordan linierne i bunden kommer til at se ud.

 

 

  07-02-09

 

Den sidste uge er gået med at gå bunden efter og få spartlet lidt ud i stævnen.

Ved at tjekke linierne i båden fandt jeg ud af at den snævrede lidt ind i den ene side i stævnen. Jeg har en ide om at det kan skyldes at jeg har fået sat en liste i som var lidt for tynd. Det er åbenbart nødvendig at måle alle lister før de bliver limet fast.

For at få rettet skævheden har jeg spartlet hulningen ud med epoxy, iblandet microfiber, også i resten af bunden hvor listen var for tynd. Det har taget alt for meget tid, og måske var det ikke nødvendigt, da jeg regner med at male bunden.

Nu er det gjort og alt ser pænt ud, så på med vævet og få det tilpasset,  jeg måtte klippe det op i enderne. Da jeg har en hang til værktøj, havde jeg købt en multklipper

for at gøre tilpasning af vævet lidt lettere, sidste gang stod jeg med en venstrehåndssaks og det gjorde at vævet flossede, (ikke nødvendig) men den virkede rigtig godt.

 

Nu ligger den der, epoxyen er smurt på med en skumrulle for ikke at rykke for meget rundt på vævet, for derefter at skrabe efter med en gummiskraber.

Jeg mener at der står i byggebevejledningen at har man brugt mere end en deciliter har man brugt lidt for meget. Desværre må jeg så erkende at jeg har brugt mindst 3x så meget, selvom jeg har skrabet flittigt efter vævet var gennemvædet.

Bunden fik lige et ekstra lag væv som slidlag, lagt vådt i vådt. 

Værkstedet havde jeg varmet op til ca. 25 grader inden jeg gik i gang for derefter at køle ned igen da jeg var færdig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  10-02-09

 

Dagene går og jeg føler det går lidt langsomt med kajakken, men der jo også lige lidt andet der skal passes.

Kajakken har nu fået 3 lag epoxy, men der skal nok lidt mere på. Jeg bruger ca. 60 ml til at dække hele båden, pensler det på og så skraber det jævnt med en hvid gummi skraber. Imellem lagene brugte jeg en klinge fra en hobby kniv til at fjerne de værste ujævnheder inden næste lag påføres. 

 

 

 

 

 

 

 

  13-02-09

 

 

Det er blevet til 2 lag mere, påført med en pensel før jeg var tilfreds. Når man er nået dertil er det dejligt at få båden afmonteret og hevet udenfor for at få slebet den indvendig. Til det brug er vinkelsliberen rigtig god med en grov skive monteret på en gummibagskive.

Boremaskinen med en slibe runddel er heller ikke til at undvære. Vilkelsliberen skal man nok holde sig fra dagen efter en bytur. Efter afpudsningen blev den hevet ind igen for at give den en omgang epoxy. Efter denne tur blev den skrabet så de værste ujævnheder forsvandt for derefter igen få spartlet de ujævnheder der var tilbage med lidt epoxy iblander microfibre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  15-02-09

 

Efter endnu en afskrabning og afpudsning er den nu klar til at få lagt væv indvendig, det er der ikke de store problemer med, men jeg er nød til at bruge en rulle til at påføre epoxy for ikke at skubbe vævet. Jeg prøver forgæves at bruge gummiskraberen hver gang med et dårligt resultat til følge. Nu bruger jeg den kun når vævet er gennemvædet for ikke at få for meget på.  
 

  17-02-09

 

Der er lige blevet tid til at få savet sagen ud. Det medførte at der igen blev lidt at tænke på, for det første har jeg valgt en længde på 800 mm, for at kunne få benene op. Det medførte at tegningen bliver trukket ud og rundingen til ryggen bliver for rund efter min smag.

Jeg har så tilpasset rundingen bagtil så den passer efter tegningen.

 

Breddemålet var jag også lidt betænkelig ved. På Njorden er den 380mm, men på min Isfjord er den 406 mm. Det ville jo være lidt ærgerligt at bygge en båd og så ikke kunne komme ned i den, så jeg var nød til at lave en prøve og så klemme bagdelen igennem.

 

Heldigvis er der lige plads til mig en en finger i hver side, så helt tosset ser det ikke ud.

 

 

 

  20-02-09

 

Så er bunden endelig nået, 3 gange epoxy og så et ekstra lag væv i bunden hvor jeg planter benene.

Epoxyen er lagt på med en rulle for så at glatte efter med en pensel for at undgå luft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   12-03-09

 

Ind imellem kommer der andre projekter som skal føres ud i livet. Jeg har lige haft et par stykker der skulle overstås, men nu håber jeg at komme så småt igang igen. 

Når man nu skal i gang med dækket er der igen noget at spekulere over, så ind på andre hjemmesider for at se om der ikke lige skulle være et på gode ideer at hente. Det mener jeg at have fundet nu og så er det bare om at komme i gang.

De første lister på dækket blev til halve lister for at komme rundt i svinget det kunne måske godt have været en mere. Dækket skal være uden stifter, for at se hvordan det er at arbejde på denne måde, det tager godt nok lidt længere tid, men jeg skal jo heller ikke være færdig til nogen bestemt tid.

Dækket bliver med lavet med gummi luger og sagen vil jeg forsøge at lave i kulfiber, roret som jeg selv vil lave bliver også et projekt i kulfiber. Mest af alt bare for at se hvordan det er at arbejde med.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   01-06-09

 

 

Som jeg lige har beskrevet håbede jeg at komme så småt i gang og det må jeg sige passer godt med fakta.

Jeg bruger den tid der er tilovers og så må det tage den tid det tager. Dækket fik jeg listet færdig, og uden de store problemer, jeg har ikke brugt hæfteklammer så det bliver ikke til så mange lister af gangen. Ved tilpasning bruger jeg min Finn med en tynd klinge monteret. Listen bliver mærket op så godt som mulig, hvor efter den bliver kortet af, derefter holder jeg den op mod den færdig monterede liste og trækker saven parallelt med denne indtil listerne passer sammen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   01-06-09 

 

Næste punkt på programmet var at finde en måde at kunne fremstillet et cockpit på, så ind på div. hjemmesider for at finde på noget der passer til min smag. Jeg fald over en, helt sikkert ikke den jeg ville komme nemmest over, men på den anden side skal der forsøges noget. Jeg prøver at nedsænke kanten lidt, så derfor i gang med at lime en masse små lister på, jeg er noget spændt på hvad det er jeg har givet mig i kast med.

Inden jeg gik i gang med listerne satte jeg en forstærkning på bagkanten af cockpit kanten for at holde på faconen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  01-06-09

 

 Efter afpudsning af det første lag lister montere jeg de næste plane lister. Efter lidt forsøg limer jeg en masse lister sammen 4-5 af gangen. Dagen efter kunne jeg pudse dem plane og tilpasser dem så de var lige til at lime på plads.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  01-06-09

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I dag skulle jeg have været på en tur i Københavns gader, men blev hjemme for at se om jeg kunne komme et skridt videre med mit cockpit. Disse billeder viser status hvor jeg er i dag. Cockpit kanten skal tilpasses og limes på.

Så er der lige 3 luger som jeg skal finde en måde at montere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  11-06-09

 

Efter en masse finpudsning af dækket har jeg fået lagt lidt forstærkning på copit kanten og pudset den af så der ikke er overgange. I morgen regner jeg med et få lagt et lag glasfibervæv på så jeg kan få stivet det hele af.

Dagen i dag er gået med en tur til Sverige for at købe lidt mere kulfiber så jeg har nok til mit ror samt copit kant og div. forstærkninger mm. Jeg må indrømme at det mest af alt er købt for at prøve at arbejde med kulfiber måtter, noget nyt skal jo prøves af. Jeg kom hjem med 8 m twill vævet kulfiber i 1200 mm. bredde samt en 45 mm strimmel som skal bruges til forstærkning af dækket.

Jeg er spændt på at se resultatet.

 

 

 14-06-09

 

 

Endelig fik jeg tid til at få lagt lidt væv på, men det forløb ikke helt uden problemer. Da jeg var i gang med at blande epoxy, og lige skulle ind og se afslutningen på Le Mant i fjernsynet tænkte jeg at jeg lige kunne blande en dobbelt portion i et stort ølglas. Da jeg ville have boblerne væk kunne jeg lige se lidt tv. Jeg er ikke sikker på hvor lang tid der gik, men da jeg kom ud røg det lidt fra glasset, det var blevet varmt, jeg hældte det over i en bakke for at prøve at rullede det på, men det var ikke så smart da hærdningen var godt i gang så det var umulig at rulle på. Jeg måtte klippe vævet af, og ligge noget nyt på der hvor jeg var gået i gang. Det var en god lære.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  16-06-09

 

Kanten er blevet sat fast med to lag net samtidig med at der er kommet runding på med lidt epoxy med fortykkelsesmiddel iblandet. Efterfølgende blev kanten skåret af til den rigtige højde. Spåndpladen som jeg havde brugt til form sad rigtig godt fast så det var nødvendig at save den ud.

 

 

 

  01-08-09

 

 

Efter at havde slæbt dækket ud i det fri (med meget stor forsigtighed) og fået pudset undersiden var det blev der lægt væv + 3lag epoxy på, efterfølgende lagde jeg kulfiber strimler på tværs i håbet på at det er med til at stive dækket lidt af. Det er så hertil at jeg er kommet i dag, det går ikke så stærkt da det er højsæson for at komme på nogle gode ture

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  15-08-09

 

Arbejdet foregår lidt i pukler. I dag skulle jeg lige reparerer en kajak som jeg tabte da vi var i Sverige i foråret, grundet en manglende rem hoppede den lige ned på hælen. Efter 15 m på en asfalt vej manglede der pludselig et anseligt stykke, dengang blev det lige lappet med lidt gafa tape.

Nu mangler der bare lidt maling, det er lettere for mig at ramme farven (jeg kender en god sprøjtemaler) end at fylde gelcoat på.

 

 

 

 

 

 

 

 

  15-08-09

 

Jeg har også gået og kredset rundt om kajakken for at komme i gang med copit kanten. Jeg har været så heldig at finde en rulle med 20 mm firkant gummi, som med lidt tilpasning lige passer som underlag for støbning af kulfiber kanten. Jeg prøvede at ligge plast på kanten, men måtte til sidst sætte gafa tape over det hele for at få det jævnt. Hvor mange lag der skal på er endnu uklart, men de er nok lettere at svare på om nogle dage. Jeg frygtede at det var stift at arbejde med kulfiber, men det krydsvævede jeg har købt former sig let over kanten, jeg må dog lige klippe tapen op som sidder på kanterne af kulfiberen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  17-08-09

 

Jeg tror jeg er oppe på 4 lag kulfiber samt 2 lag glas væv, det sidste lag kulfiber blev lagt på to længder så der ikke er så mange overlapninger. Jeg er sikker på at der må være en hurtigere måde at få ”muret” kanten op på, men jeg skal jo lige have lidt erfaring, så næste gang går det nok lidt hurtigere.

På billedet har jeg fået slæbt dækket ud i haven for at se om jeg kan få løsgjort kanten og få den tilpasset

 

 

 

 

Her er det .næsten færdige resultat efter at jeg har fået limet kanten fast med fortykket epoxy.

 

 

 

  25-08-09

 

I øjeblikket har jeg gang i flere ting, et ror i kulfiber samt forme til nedstøbning af mine gummi luger.

Roret er en model fra oneoceankajak så det skulle gå ret let med gode tegninger, men men men – ikke alt går glat, sidestyrene gik ret godt, men da jeg skulle støbe rorbladet kom jeg til at hælde hæderen i den forkerte kop med det resultat at epoxyen ikke hærdede op. Jeg forsøgte med endnu et lag kulfiber, men bladet forblev lidt for fleksibel, så det er bare med at komme i gang igen med et nyt forsøg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  31-08-09

 

I forbindelse med reparationer af klubbens både er kommet i kontakt med en dygtig person her i Køge der har arbejdet en del med kulfiber, bl.a. fremstilling af master samt en hel del andet til lystbåde. Du kan se lidt mere ved at besøge hans hjemmeside HER.

Det er rart at finde personer der giver sig tid til at dele deres viden med andre, Jesper er en af dem.

Jeg har opdaget at der er flere måder man kan man få kulfiber på, så denne gang vil jeg prøve kun at bruge kulfiber uden indlæg, det jeg har fået med hjem fra Jesper er en hel del tykkere end det jeg havde, og samtidig lettere at klippe i uden det flosser.

 

 

 

03-10-09

 

 

Denne gang undlod jeg at bruge en blød kærne af træ, men brugte kun kulfiber. Inder kærnen blev skåret ud af det tykke fiber fra Jesper i forskellige bredder og så lagt sammen, de to yderste lag var krydsvævet for at få en pæn overflade.

Den første jeg fik lavet blev flad på den ene side så denne gang havde jeg lagt et stykke krydsfiner op i en vugge for at få lidt runding på undersiden.

Det lykkedes også meget godt men selvom jeg havde lagt det hele op med 0,2 mm plastfolie på begge sider blev resultatet ikke så godt som jeg havde håbet på. Der mangler noget vacuum så jeg kan få suget alt luften ud.

Efter at havde slebet bladet så det så ud som jeg ville have det, blev der lagt endnu et lag kulfiber på begge sider så slut resultatet ikke ser så tosset ud. Det er helt sikkert ikke et ror der bøjer let, det værste er at det er meget tungere end nødvendig. Det næste blad vil jeg helt sikkert bygge over en træ inder kærne for at få vægten ned.

 

 

03-10-09

 

Hvordan de forskellige beslag til roret vil jeg ikke skrive så meget om, men bare henvise til billederne om kulfiberarbejdet.

Kun vil jeg tilføje at der ikke var de store problemer med at få fremstillet dem.

 

 

 

 

 

08-10-09

 

 

Jeg har et stykke tid været i gang med at fremstille kulfiber beslag til nedsænkede luger. Udgangspunktet er at jeg har set hvor flot det kan se ud på en svensk hjemmeside. Tjek den selv HER.

Den dag hvor jeg kan lave noget der bare ligner lidt af det han laver tror jeg at jeg vil gå i seng med et lille smil på, men der går lige lidt tid endnu.

Det skal lige siges at jeg har set lid på de billeder på hans hjemmeside og så bare gået i gang, så den måde jeg er gået i gang på er ikke ensbetydende med at det det at det er den rigtige måde at gøre det på (det har jeg allerede fundet ud af) men da det hele går ud på at blive lidt bedre hele tiden, så lærer man jo bedst af de fejl man selv laver, og fejl kommer der hele tiden.

Jeg skulle have fremstillet støbeforme til dækslerne og dem regnede jeg med at lave af flamingo bats 100 mm. tykke. Lugedækslerne havde jeg købt og fået hjem uden selve karmen (de var i restordre).

Udskæringen foregik med en stiksav, stillet i en vinkel der så ud til at passe. Det virkede ok, flosser lidt men jeg kunne slibe dem til og efterfølgende spartle de sidste ujævnheder ud.

For at epoxyen skulle kunne slippe pakkede jeg dem ind i husholdningsfilm, det slap jeg ikke heldig fra Overfladen var ikke så glat som jeg håbede på, men jeg regnede med at jeg nok skulle gøre lidt ved overfladen når jeg først havde fået støbt ”skålene”

Skålene er støbt på flere forskellige måder. Den første af 3 brugte jeg store kulfiber rondeller som jeg forsøgte at folde ud over formen. Det lykkedes ikke særligt godt, der skal ikke røres ret meget ved kulfiber før man forskubber trådene, allerede nu skulle der ændres lidt i programmet. Nu skulle jeg bare have støbt skålene, dvs. lidt flere lag kulfiber på så tykkelsen kom op på ca. 3mm. De stykker kulfiber der blev lagt på var i små stykker så de var nemmere at folde på kanterne, højden på kanten var ca. 40 - 50 mm. (det regnede jeg med var nok)  jeg skulle senere blive klogere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

06-11-09

 

Til venstre på billedet fandt jeg ud af at jeg skulle havde lavet kanterne lidt højre, eller "måske" hullet lidt mindre.

På billedet til højre ligger den gamle og en ny jeg har støbt.

Læs lidt mere om historien HER 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11-11-09

 

Træerne vokser ikke ind i himmelen er der nogen der konstatere, jeg er en af dem.

Da de nu var gået rimeligt med den første afstøbning tænkte jeg at det måtte være mulig at få overfladen lidt glattere (den var nu ikke så tosset endda) hvis jeg nu voksede den en gang mere så havde jeg en forventning om at den ville blive glattere.

Det skulle jeg nok ikke have gjort, for de sad rigtigt fast. Da jeg skulle af forme kanterne var det ikke mulig uden at jeg brugte div. træpinde til at trykke ind imellem formen og støbningen.

Efter at havde fået dem fri, har jeg med en gammel dykkerkniv fået løsnet gelcoaten som sad næsten limet til kulfiberkanten.

Dette er nu gjort og kanten ser nu meget godt ud, jeg er nød til at forstærke det hele med et lag kulfiber og glasfibermåtte mere for at få dem lidt mere stive.  

 

 

 

29-11-09

 

 

Nu syntes jeg nok at jeg har gået og set længe ned i de huller hvor der engang skal være luger, så der er ikke flere undskyldninger for ikke at komme i gang med at få tilpasset lugekanterne.

Føj for en gang svineri med at pudse dem til, jeg må jo nok erkende at efter at havde kvajet mig en gang med at tage lidt mere af en det var nødvendig, bliver man lidt forsigtig, måske er det derfor det har taget lidt tid med at komme videre.

Nu sidder de der, og når de engang bliver pudset til, så er det nok ikke så tosset endda.

Jeg mangler lugekanterne så jeg kan få dem monteret, men nu kan jeg komme videre. Jeg har ikke kunne flytte på dækket, af skræk for at det skulle knække, der var ikke meget der holdt det sammen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12-12-09

 

Her i den mellemliggende tid kunne jeg ikke styre mig mere, jeg skulle lige prøve om jeg kunne sidde godt i den. Derfor måtte jeg så spænde den sammen så godt det nu kunne lade sig gørre og så få den slæbt uden for.

Det var posetiv oplevelse, jeg havde en god lårstøtte, og havde en god fornemmelse i maven for at det nok skal blive rigtig godt når jeg engang bliver færdig.

Jeg er nu igang med at at få trukket nogle rorline gennemføringer på undersiden af dækket. Jeg er ltadig lidt i tvivl om hvordan jeg vil lave linegennemføringerne på dækket, (Hvad vil se bedst ud?) det løser sig nok.

 

 

28-12-12

 

Tilbage på bedingen igen.

Nu skal jeg lige se at få lavet et nogle skot til kajakken samt monteret fodpedaler til roret. For at kunne tilpasse det hele, har jeg konstateret at dækket er lidt bredere end skroget, så jeg har sat afstivninger indvendig i skroget. Jeg har valgt at 3 skot af lister, det kunne godt være at jeg kunne finde noget som er lidt lettere, men det bliver måske lidt pænere på denne måde.

 

 

 

Styreliner til roret har jeg fået monteret og sat fast på undersiden af dækket. Indnu har jeg ikke skåret hul til dækslugerne, da jeg lige mangler luge kanterne, forhåbentlig kommer de snart (har været i restordre 1/2 år).

 

 

 

 

Som fodpedaler til roret har jeg

spekuleret over om jeg skulle

fremstille et system som det jeg har i min VKV, træ over det hele. Det er endt med at jeg købte et par styreskinner som dem der bruges i Boreál Design bådene fra Canada, de er simple og nemme at justere, så må jeg gå lidt på akort med at alt skal være af træ.

Selv om kajakken sikkert er nem at rulle har jeg også tænkt mig at lave et sikkerhed system til selvredninger, igen et simpelt system som virker. Jeg vil montere et kulfiber rør lige bag copittet til fastgørelse af min to delte pagaj eller min ponton som kan monteres i røret. se på VKV hjemmeside.

 

 

 

20-01-10

 

3 stk. skot skulle

fremstilles, så liste

blev limet sammen med net og epoxy på begge sider. Efter afhærdning har jeg valgt at montere dem i skroget inden jeg lægger dækket på. Inden tilpasningen havde jeg lagt afstivninger i skroget for at at holde den rette afstand.

 

 

 

Her er for skottet sat fast, toppen af de 3 skot har jeg tilpasset dækket inden dækket de blev sat fast.

Til højre har jeg limet kantbåndene lidt fast da der ikke er ret meget plads at arbejde på når jeg skal ned gennem for lugen.

Senere viste det sig at det er ret svært at få både en arm og hovedet ind igennem lugen samtidig, så jeg må arbejde lidt i blinde med epoxyen.

 

 

 

op for derefter at trække den helt sam

Jeg er nok begyndt at blive lidt utålmodig, der har været ret mange ting at tage sig af der ikke lige har noget med båden at gøre, så nu har jeg besluttet mig for at få lagt den sammen så den begynder at ligne noget man kan komme ud og ro i. For at få lidt moralsk støtte havde jeg fået min gode ven Per til at hjælpe mig. Det gik også uden de store problemer. Næste gang vil jeg nok huske at tape den hele vejen rundt om båden. Dagen efter opdagede jeg at den var skredet lidt et par steder, men det rettede jeg ved at save limningen op for derefter at trække den helt sammen igen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Efter lidt afpudsning blev der sat kantbånd på som efter et par dages afhærdning blev pudset af og det skal nok gentages et par gange endnu før overfladen er ok.

Så er det lige nu man kommer i tanke om man mon skulle have glemt noget. Ja det skulle lige være beslagene til dæklinerne? det havde jo nok været noget nemmere at montere alle beslagene inden dækket blev lagt på.

Det var lige en lille bøf, jeg kommer til at nørkle lidt med at få dem monteret, men det lykkedes nok. Jeg havde heller ikke bestemt endelig for hvordan jeg ville montere dækslinerne, men det er jeg ikke i tvivl om nu.

Beslagene bestilte jeg i Kano og Kajakbutikken om morgenen dagen efter, og fik dem leveret om aftenen, samme dag, (fin service.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En af de ting jeg ikke er så glad for er at bore huller i båden. Det skulle jo gøres så efter at have gået rundet om båden et par gange for lige at sikre mig at der ikke var noget der ville overraske mig, fik jeg boret de to huller hvor kulfiber røret skulle monteres. Røret er et løst rør jeg har købt som normalt bruges til pagajer.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så er vi kommet frem til i dag den 20-01 hvor kajakken er kommet op og hænge med bunden i været. Med en pandelygte er det nogenlunde til at komme til at lime de indvendige kantbånd på. Jeg har også limet skottene på med epoxy for at støtte dækket lidt. I min Isfjord havde jeg limet dem fast med silikone.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

23-01-10

 

 

Kulfiber røret limet udv. og  indvendig indvendig, efterfølgende skal den lige afkortes.

I stævnen har jeg isat en brik  med et hul i til en bærestrop, det kunne sikkert havde været lavet på en mere diskret måde, men når skroget bliver malet så er der ikke andet end hullet tilbage.

 

 

 

23-01-10

 

 

Hvis jeg kun skulle gå efter vægten skulle jeg nok ikke havde lagt en kulfibermåtte i bunden, men jeg kunne ikke lade være. Forhåbentlig bliver det meget pænt.

i det hele taget har jeg ikke tænkt så meget på vægten, så skulle jeg nok heller ikke have valgt gummiluger.

Grundet det sene valg af måtten i bunden, klippede jeg måtten til, pudsede bunden og lagde måtten i. Først der hældte jeg epoxy ud over måtten og med forsigtighed rullede jeg det forsigtigt ud for ikke at flytte kulfiberen i nettet. Efterfølgende blev der brugt både en lang bred pensel for til sidst at skrabe det overskydende epoxy af.

 

 

 

04-02-10

 

En af de processer som jeg er i tvivl om er hvor meget det er nødvendig at slibe i mellem epoxy lagene. Jeg må konstatere at jeg har fået slebet lidt for meget af i den ene side, hvilket medføre at kom ind til træet to steder. Pokkers, nu var det lige ved at blive rigtigt flot. Jeg kan ikke se at der er andet at gøre end at ligge endnu et lag kulfiber på, og så være lidt mere forsigtig frem over.

 

Hver gang jeg har smurt et lag epoxy på har jeg fået små krater i laget, og jeg har aldrig fundet ud af hvad det skyldes. Efter afslibning, støvsugning (afblæsning med trykluft) har jeg fået at vide at jeg skulle afvaske med vand.

Ud over det har jeg brugt en gangs sprøjter til af blande epoxy og hærder.

Jeg har hørt fra Erik Fransen at der er silicone pakninger i sprøjterne og de muligvis kan være grunden til kraterne. 

Nu har jeg pudset båden endnu engang for at give den et sidste lag epoxy på overfladen, og ved blandingen brugte jeg en vægt i håbet om at få lagt et lag på som jeg ikke skulle til at slibe ned igen.

Det blev helt ok denne gang, hvad grunden så end er?

Nu mangler jeg bare at få givet siden i copitet et par gange mere, før jeg skal have malet bunden hvid. 

 

 

22-02-10

 

 

Så er der lige gået et par dage igen, det kniber med at få skrevet det hele ned, men lidt er der da sket.

Jeg er i gang med at få lavet et sæde, men det forhindre mig ikke i at komme ned og sidde i kajakken for at få den prøvet af. Den er ret let at komme ind og ud af, men jeg kommer til at sidde med strakte ben da jeg har nedsænket copit kanten.

Måske var det ikke så smart? Det må vise sig senere når jeg har fået roet lidt i den.

En anden ting er at jeg vil prøve at forme et par knæ støtter så jeg får godt fat i kajakken ved rul.

 

 

 

 

 

 

En anden ting er at jeg vil prøve at forme et par knæ støtter så jeg får godt fat i kajakken ved rul.

Knæ støtterne er støbt over en form hvor jeg først har limet lister sammen, hvorefter jeg har belagt dem med 3 lag net samt 2 lag kulfiber, så håber jeg det er stift nok.

Til at begynde med regnede jeg med at kunne bruge et par kulfiber plader som jeg havde til overs fra lugerne, men efter at havde prøvet en ny kajak i klubben ændrede jeg mening og besluttede at lave nogle formede støtter i stedet for.

Efter støbningen var det igen ned  kajakken og så prøve hvor knæ støtterne skulle sidde. efter at havde formet og støbt dem fast har jeg en god forhåbning om at det bliver godt, men det må vise sig på et senere tidspunkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

På billedet til højre kan man fornemme hvor brede stødterne er.

 

 

 

 

Den nye kajak som jeg var nede og prøve ben støtter på havde en lille luge foran copitet, og da jeg har savnet lidt plads til kamera samt lidt godt at spise tog jeg en hurtig beslutning om at nu da der er gået så lang tid med en masse små detaljer, så kunne jeg lige så godt gå i gang med at støbe en "skuffe" og så se om jeg ikke kunne være heldig at få lavet en form hvor det kunne lykkedes at skille formparten fra emnet, det var jeg ikke heldig med da lugerne skulle støbes.

Formen blev lavet i bunden af støbeformen for en af lugerne.

Efter at formen er tilpasset blev der lagt topcoat på og formen finpudset.

Efter det blev der sprøjtet et lag slipmiddel på, jeg er ikke helt klar over typen da det er noget jer har fået på prøve. Slipmidlet er vandbaseret og skal på i et tyndt lag. derefter har jeg smurt formen to gange med en fast voks.

Denne gang virkede det, med lidt forsigtighed kunne jeg lette emnet lidt og så sætte lidt trykluft til, så stod jeg med emnet i hånden. En herlig fornemmelse

 

 

Top couten er epoxy baseret, købt hos LRK Epoxy i Karlslunde.

God betjæning hvor du kan få svar på de fleste problemer du løber ind i.

I dag laver de også en epoxy de er helt klar som den vi køber i Klågerup i Sverige.

Til højre har jeg sprøjet et tyndt lag slipmiddel.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Til støbningen brugte jeg 3 lag fiber og to lak kul

og den er stiv nok.

 

Efter afformningen kan man pille sliplaget af, det sidder som et tyndt lag film

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er så det færdige resultat, Den fylder ikke så meget så den er i vejen og vår let at lime på med lidt fortykket epoxy.

 

 

 

25-02-10

 

 

 

Et sæde skal der jo også til. Sidste gang byttede jeg mig til et færdig sæde der tilfældigvis passede ret godt.

Så hvad er nemmere end at gå efter en kopi af den første.

Jeg har købt et par skumgummi plader til ryggen samt til sædet.

Med en stiksav blev sædet groft udskåret, efterfølgende har jeg brugt en vinkelsliber til at udhule et par passende huller til rumpen, det er bare med at være forsigtig ellers kan man hurtig blive træt af at samle sædet op i den anden ende af værkstedet.

Efter den første tilpasning har jeg taget et tyndt liggeunderlag og limet på med kontaktlim, det gik uden de store problemer.

Resultatet blev ret godt. Bunden blev slebet med en båndpudser, så den blev pæn jævn.

  

 

 

 

15-05-10

 

Som man kan se af datoen så er der næsten gået 3 måneder hvor jeg er gået i stå med at få skrevet noget, pinligt. Interessen for at skrive har ikke været stor nok, men derfor kan man jo godt arbejde lidt alligevel.

 

Siden sidst stod jeg med valget om at få bunden malet eller lade den stå som den var, da den var samlet lidt bedre end jeg måske havde forventet. Jeg ved jo at når den bliver brugt, får den skrammer i bunden og jeg tror at den er lettere at reparerer når den er malet. Så efter moden overvejelse sendte jeg den til en god ven som har sprøjtemalet den på bedste vis. Det er nok lidt snyd, men resultatet bliver så meget bedre at hvis jeg senere skulle blive hånet af den grund, så må jeg tage det med.

Der gik lige en måneds tid med det, (det var nok lidt mere end jeg havde håbet på) men færdig blev den og ret pæn efter min mening.

Nu lå den atter og trak efter at blive færdig, så roret blev monteret uden de store problemer.

Line holdere er denne gang købte da jeg egentlig syntes at de også så pænest ud til denne båd, samtidig havde jeg ikke energi til at nedfælge dem i dækket som jeg gjorde på Isfjorden,

 

Denne kajak er bygget uden at tænke for meget på vægten, men mest af alt har formålet været at lære noget nyt om byggeri. Forme til lugekanter i kulfiber samt roret i kulfiber har taget lang tid men det har været tiden vær.

 

Til sidst og det som man er mest spændt på er at finde ud af hvordan den er at sidde i og hvordan egenskaberne ellers er. Det skal der mere end 20 minutter til at bedømme,som første tur bød på, men det første indtryk er at man sidder meget fladt med benene og den er mere levende end jeg har prøvet før, så der er lidt at vende sig til.

 

 

 

 

 

Ombygning af copit.

 

 

14-01-11

 

 

Lidt ærgerligt men hvis jeg skal have lidt glæde af kajakken så skal der gøres lidt ved sidde komforten så det bliver en fornøjelse at opholde sig i den.

Jeg må erkende at jeg ikke skulle have sænket copit kanten, det så godt ud, men der blev så lidt plads til benene at det ikke var behageligt at ro langt i den.

Jeg har tænkt mig at skære nedsænkningen væk og så prøve mig lidt frem for et finde en løsning der virker bedst for mig.

 

 

22-01-22

 

Det var lidt besværligt at få skåret karmen ud, men det lykkedes.

Hvordan kommer man så bedst fra start ???

    Det første jeg gjorde var at lime en copit kant sammen på en plade, men så kunne jeg godt se at det nok ikke ville blive nemt at få den tilpasset kajakken. 

    Så forfra og så tilpasse og lime med det samme.

Nu har listerne fået en første gang epoxy, så jeg kan give den et lag net i morgen.

    Når jeg ser på billedet kan jeg godt ærgrer mig over at jeg skulle være så smart og nedsænke kanten. Skulle jeg vælge i dag er det lige før at jeg ville vælge et hul på 40 x 40 cm. bare for at få mere plads til benene, samt bedre knæ støtte. Man har vel lov være lidt bagklog.

 

 

 

07-04-11

 

 Jeg springer lidt let hen over det sidste da båden nu er færdig.

Resultatet er at der er blevet et par cm. mere plads til benene, så det nu er muligt at bøje dem lidt. Der er blevet monteret et ryglæn lidt længere fremme i båden, sammen med en gel pude i bunden for at sidde så lavt som muligt.

Nu mangler jer bare en tur på vandet for at konstatere hvordan den er at ro i.

 

 

 

 

 

Her er så det færdige resultat.

 

 

31-10-11

 

Efter en uge i det sydfynske øhav med flere ture på bagen, må jeg stadig konstatere at jeg ikke sidder rigtigt godt i kajakken.

Jeg føler stadig at jeg sidder for flat med benene, så efter et par timer er jeg nød til at komme på land.

Enten skal jeg have fremstillet et bedre sæde, eller også må jeg bide i det sure æble og få hævet dækket så der bliver bedre plads til benene. 

 

 

 

 

Der flere  og større billeder: tryk her

 

 

Til top

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Der er flere og større billeder: tryk her

 

 

 

 

 

 

Lidt billeder fra kulfiber arbejdet : tryk her

Lars Madsens Kajakside

Njord

www.bhp-glasfiberprodukter.se
I dag var det tid til at finde lidt træ til bunden. Jeg havde fået at vide at jeg skulle gå efter det ydre gran eller fyrretræ, men det var ikke så enkelt endda. Jeg kunne godt tænke mig at det havde hele længden dvs. mindst 100x25x5.7m. Grundet længden måtte jeg tage til takke med fyrrtræ, hvor det kommer fra på træet er jeg ikke helt klar over. John Maybom hjalp mig også denne gang med at få høvlet brædderne ned til 21 mm, så vil jeg selv få savet listerne.